Jag är fullt övertygad om att Positionsbaserade sociala nätverk likt Foursquare och Gowalla är nästa steg bland de sociala nätverken.

Jag tror inte att de kommer att bli några giganter likt Google, Facebook och Twitter, men de kommer att fungera som viktiga komplement till dessa.

Hur ska man då använda tjänster som Gowalla och Foursquare?

Till att börja med så fungerar de redan idag som utmärkta leksaker för sociala webnördar som jag. Springa runt och checka in på en massa platser och få belöningar i form av badges (Foursquare) och Items (Gowalla).
Detta är dock inget användningsområde som kommer att locka de stora massorna. De behöver ett mervärde för att överhuvudtaget fundera på att koppla upp sig och skaffa sig ett konto.
Ett av de vanligaste argumenten för att inte skaffa facebook är fortfarande ”När skulle jag ha tid med det”. Många ser fortfarande allting man gör med en dator eller telefon som isolerade fenomen, där man loggar in och sitter och gör en sak i taget. Nu mailar jag, Nu Facebookar jag, Nu lägger jag en patiens osv osv.

Foursquare tycker jag är något på spåren med sina todo-list och Tips. Där kan jag t ex  tipsa om den delikata Oxfilen med Bea som serveras till pommes på kvarterskrogen.

Detta är nog också något Näringsidkare kan utnyttja genom att helt enkelt lägga upp tips om aktiviteter mm. Foursquare erbjuder t ex restauranger tillgång till besöksstatistik och på så sätt kan de erbjuda sina besökare något extra.

Erbjudande Foursquare

Gowalla har i sin tur en liten snygg funktion där man kan skapa ”trips”. Mest på lek, men visst finns det möjlighet att använda det för annat än pubrundor och tävlingar mellan vänner. En stadsvandring mellan sevärdheter t ex. Här saknar jag verkligen möjligheten att lägga till platser innan man besöker dem.

Trips Gowalla

Ett kommande problem är att när företag och organisationer väl kommer på att detta också är ett sätt att synas så har vi nördar redan pinkat in våra revir och lagt till deras restauranger, skolor, butiker mm och hur gör man då för att ta kontrollen över vad som syns. Det är nämligen bara den som lagt upp platsen som kan redigera den. Hur Foursquare löser deras businessgrej vet jag inte, men de kanske har någon form av lösning.

Det är annars väldigt enkelt att lägga till en plats på både Gowalla och Foursquare. När man står på en plats är det bara att plocka upp sin handenhet och om den inte redan finns där så skapar man den med några snabba klick i menyn. Det är dock att rekomendera att man senare väljer att logga in med en dator och kontrollera att den är rätt placerad och gärna kompletera  med lite info om platsen.

På Gowalla är det ett krav att man först måste besöka platsen och lägga till den via sin handenhet, men på Foursquare går det utmärkt att sitta hemma på kammaren och lägga upp platser lite varstans, så länge man har adressinformation som hittas på Google maps.

I och med att jag är inne och fuskar en smula med webb i  mitt jobb är detta en funktion jag uppskattar.  Jag vill gärna kunna skapa flera platser direkt från mitt kontor, så att företaget jag jobbar på kan vara med från början och synas.

I stort sett tycker jag att Gowalla ser snyggare ut och är lite roligare som leksak än Foursquare, men Foursquare har funktioner för att möta en bredare publik vilket jag tror kommer att göra dem till vinnare i denna dragkamp.

Observera att jag än så länge bara är att betrakta som en novis på båda dessa verktyg och att jag mycket väl kan ha fel i mina fakta om vad man kan göra med Gowalla och Foursquare och som framtidsforskare är jag inte mycket att ha även om jag i min bekantskapskrets ofta ses som en stolle som ska testa på allt nytt och av den anledningen har samlat på mig en del erfarenhet ur en användares perspektiv.

Bloggar etiketter: , , , ,