Vi har haft lite struligt med internetet här hemma den senaste tiden. Det har liksom hängt sig helt när man försökt gå in på vissa sidor, t ex Aftonbladet eller Bloglovin, men också vanliga enkla bloggar har fått webbläsare att frysa.

Först trodde jag att det var något med Chrome och Flash, men sen visade det sig fungera lika illa med Internet Explorer och Firefox. Det är väl Routern tänkte jag och kopplade in en Accesspunkt istället och testade också att plugga in datorn direkt i väggen, men fortfarande samma problem.

Av en slump glömde jag en dag att koppla ned min VPN-anslutning till jobbet när jag jobbat klart och den kvällen hade jag inga problem alls, medan min fru klagade och gnällde som vanligt.

Konstaterade att det måste vara Bredband2 det var fel på, en leverantör jag annars varit ganska nöjd med genom åren, så jag ville inte riktigt erkänna för mig själv att jag kanske skulle vara tvungen att byta.

Som supportansvarig på ett hyfsat stort företag brukar jag ofta påpeka vikten av att meddela problem och störningar i ett tidigt skede och inte gå och vänta tills man blir irriterad och nästan ilsken innan man ringer supporten. Jag kan meddela att jag inte riktigt lever som jag lär och när jag idag ringde till Bredband2:s support var jag både irriterad och lite arg och riktigt bestämd över att här skulle de få veta att de lever.

Att jag dessutom kan svänga mig med snygga termer som DNS, trecerout och tredjepartsanslutningar skulle den där arrogante supportkillen få höra om han började mopsa upp sig.

Plats 3 i kön var inte till min fördel kändes det som. Det var för kort väntetid och skulle ge dem ett försprång. Jag ville bygga upp min irritation ordentligt. Plats 2 nästan på en gång var oroande och sen hoppade de jävlarna över plats 1 och svarade direkt.

Jag -Hej Jag heter Johan och har problem med min internetuppkoppling, den går segt och fryser när jag ska in på t ex Aftonbladet.

Supportkillen -Ja Vissa sidor kan vara lite tunga och sega i sig. (Yes!!! han börjar skylla ifrån sig, nu får jag samtalet dit jag vill)

Jag -Jag vet det, men det är inte det som är problemet, jag har testat att VPN:a via jobbets pipa och då har det fungerat bra, och samma om jag testat med mobilt bredband. (hahha där fick han)

SupportkillenOK, då är det nog hos oss felet ligger, vänta lite ska jag kolla (Nämen vafannurå, sådär får han väl inte säga.)

Det blir tyst ett tag

Supportkillen -Ja det där såg inte bra ut jag ska bara flytta ditt abonnemang till en annan pool. Har du datorn kopplad direkt eller via Router?

JagVia Router (besviket)

Supportkillen -Starta om den nu så ska du se att det löser sig (Neeeej jag vill inte, jag vill vara arg)

Jag startar om Routern

SupportkillenTesta att ladda Aftonbladet (okejrå)

Aftonbladet.se -wroooooooom

Jävla dålig support de har på Bredband2 komma där och hjälpa mig, de borde begripit att jag ville vara arg.

Bloggar etiketter: , ,