Eftersom jag bloggar lite mindre frekvent nu för tiden har jag helt missat att skriva om att vi skaffat ny bil.

Efter 3 på raken så övergav vi ford och skaffade oss en sprillans ny KIA.

kiaceed

En Ceed SW 1,6 CRDi blev det med komfortpaket som innebar en hel del högintresant lullull som t ex automatiska vindrutetorkare, dubbla eluttag till mobilladdare fram och andra viktiga detaljer som gör bilåkandet roligare.

Motormässigt är jag inte ett dugg kunnig så om den är bättre eller sämre än sina konkurrenter har jag ingen aning om, men den går på diesel i alla fall och är enormt mycket bränslesnålare än den gamla V6:an vi hade tidigare.

Forden hade passerat 20 000 mil och kamremmen var aldrig bytt så varje resa med den skedde på egen risk så att säga. Därför är det skönt med en helt ny bil och att vi hann köpa den innan vår resa upp till den norrländska prärien.

Om det berodde på rädsla för lappsjuka eller bara allmänna fördomar om norrland vet jag inte, men strax innan avfärd så började motorlampan blinka på vår nya fina bil. Detta skedde när vi skulle tanka på macken intill bilhandlaren så vi svängde in och bad dem kolla på den och det visade sig vara en automatisk partikelfilterrening som inte genomförts korrekt. Om man hade läst instruktionsboken så hade man sett att detta var något som kan hända och också hur man lättast åtgärdar det hela och att man inte behöver uppsöka en verkstad för att lampan blinkar.

Halvvägs upp till Norrbotten hör jag sedan en vinande ljud. Lite som när AC:n går på högvarv en riktigt kall eller varm dag. Ljudet hänger intimt ihop med att jag ger gaspådrag i uppförsbackar eller vid omkörning.

Snabbt börjar vi bläddra i instruktionsboken och NPG googlar när hon har täckning, men vi hittar inga klocka råd bara något om att det kan ha med turbon att göra.

När vi kommer fram och har täckning så lyckas jag hitta en tråd på KIA:s forum där någon har ett liknande problem och det berodde på ett läckage i någon slang till turbon.

Idag åkte jag i alla fall in till KIA här i Luleå för att få råd om detta, så att jag inte förstör nya bilen, men han gav mig lugnande besked om att så länge ingen lampa lyser så anses det inte oaktsamt att fortsätta att köra och garantin gäller. De kunde givetvis göra en felsökning, men kunde inte erbjuda mig någon tid snabbt så rådet blev att åka in till verkstaden när vi kom hem.

Skumt i alla fall med en splitter ny bil som spökar efter 250 mil och självklart börjar man fundera om det var så klokt att överge Ford som jag känt mig ganska nöjd med.

Den som lever får se, nu är det som det är och med 7 års garanti så blir det i alla fall inga ekonomiska smällar för oss.

Bloggar etiketter: , , ,