google

Då och då brukar jag bläddra runt i statistiken på min blogg för att se vad folk söker efter när de trillar in på min sida. Eftersom det där med googleoptimering mest är en nördig hobby för min del och inget jag känner att jag måste prestera för att få in pengar eller besökare är jag ingen slav under det utan gör det lite när andan faller på.

Något som slår mig varje gång är alla de konkreta frågor som faktiskt dyker upp i resultatet bland sökfraser. Merparten av alla sök verkar i alla fall ha fattat hur en sökmotor fungerar, men oroväckande många verkar använda google som någon slags kundtjänst dit man kan skicka frågor och sedan få svar.

Jag har tidigare försökt konversera med Google, men det går inte bra

Några exempel på dessa konkreta frågor jag hittat bara den senaste månaden.

Hur synkar jag min desire med datorn?
Kommer fågelguiden som app
varför skriver tjejer mått och tid på facebook
hur laddar man ner appar till htc
gratis c cleaner, vilket skall jag välja

Google och andra sökmotorer fungerar inte på detta sättet, man kan inte ställa en konkret fråga och få ett svar.

Vill man ha relevanta svar på en sökning måste man själv ställa sig frågan vad det är man vill ha för svar, och sedan formulera påståenden som man kan tänka sig att hitta.

Visst finns det en ganska stor sannolikhet att min fråga redan är ställd på t ex ett forum vilket gör att man kan få en hel del träffar på t ex ”hur knyter man en slipsknut?” Problemet med den formuleringen är dock den att det man då söker på är frågan trots att det egentligen är svaret man är ute efter.

Detta medför då att det inte medför någon garanti på att alla de sökträffar man får ger dig någon lösning.

Om man istället formulerar svaret man vill ha och söker på det ”Så knyter man en slipsknut” kommer sökmotorn att ge dig fler lösningar.

Ibland kan det vara svårt att konkretisera svaret man är ute efter som t ex alla de sökningar om tjejers statusuppdateringar på Facebook här ovan. Då kan en fråga kanske vara på plats, men det ger högre kvalite på sökträffarna om man istället väljer att plocka bort onödig information och rikta in sig på nyckelord.

”Varför skriver tjejer mått och tid på facebook?” kan med fördel bytas ut mot ”Tjejer” ”mått” ”tid” ”facebook”

Kort och gott. Vet du exakt vad du letar efter t ex en guide. Formulera dig såsom du antar att denna guide borde formulera sin rubrik. Är ditt sökand mer diffust? Använd nyckelord.

Nu klarar förvisso google av att sålla bort onödig information i sök, vilket sökträffarna på min sida är ett bevis för, men det går ändå mycket bättre om man försöker söka lite klokare och inte behandlar google som en mänsklig varelse.

Bloggar etiketter: , , ,